středa 25. ledna 2023

TROSKY...

 ... jsme na dovolené v ČESKÉM RÁJI... při našich toulkách... prostě nemohli vynechat... ☺

... přijde mi to tak známé místo, že ani nevím, zda o něm mám psát nějaké informace...

... ale pro udržení štábní kultury to zkusím nějak všeobecně...


... hrad stojí na skalnatém útvaru sopečného původu - lávové sopouchy vyvřely v době třetihor a po následné erozi se celek stal světovým unikátem ...

... hrad byl založen v pozdním středověku...

... na vrcholcích skal byly vybudovány obytné věže a mezi nimi stál vnitřní hrad s obytnými paláci...

... nižší, rozložitější skála byla pro svůj vzhled nazvána BABA a vyšší, štíhlejší vrchol se nazývá PANNA ...

... dovolím si citaci: "Precizní stavba, inteligentně vklíněná mezi skály, dokonalost technického řešení, to vše dokazuje um českých rukou a hlav a navazuje na dovednost našich předků, kteří vystavěli tento osmý div světa."

... já osobně jsem se na hrad chtěla samozřejmě podívat hned z několika důvodů... 

1. znám ho z filmů ... 

2. David tu na kameru natáčel tehdy patnáctiletou a nesmělou Evu, když se spolu potkali na táboře v mojí oblíbené trilogii Blíženci od Lenky Lanczové (autorky zamilovaných románů v devadesátých letech)...

3. jakmile jsme přijeli na ubytování do Pařezské Lhoty, měli jsme hrad jako na dlani... a ty výhledy byly nádherné... 


A co praví legenda?

Prosté lidi dob minulých velké černé rozeklané skály trochu děsily.  Začalo se mluvit o mocnostech pekelných, které si oblíbily celý tento kraj s bludištěm podzemních chodeb plných drahokamů a snad i zlata. Pekelníci sedávali na vrcholku nejvyšší skály a měli celý kraj jako na dlani. Viděli do každé chalupy a radostí tančili, když se lidé třeba hádali, pomlouvali, kradli a nebo lhali. 

... tento čert střeží celý hrad a dohlíží na to, abychom se chovali slušně a hezky...


... náš Čmeláček se čerta nebál až do doby, než uslyšel jednoho tatínka, který říkal svému dítěti, který zrovna nebylo v zenové pohodě, že takový čert kouká a bere všechny zlobivé děti... (my jsme ho takto doma nikdy nestrašili a čerta do té doby bral jako toho, kdo s Mikulášem a Andělem nosí dárky a dělá ošklivý zvuky, protože je trochu divoký...)



... Oproti legendě na mě místo působilo opravdu pozitivně... a ty výhledy!!! ...

... snad se vám moje fotky budou líbit, přestože jste podobných záběrů už viděli spoustu... ☺



... výhledy nádherné na všechny světové strany... od Kokořínska přes Ještěd, Jizerky, i Krkonoše v dálce ...




















14 komentářů:

  1. Moc hezké fotografie, krásné výhledy a fotka s tou sovou pálenou je to parádní. Také jsme je tam viděli. Přeji pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc děkuji... ☺Měj se moc hezky, Peťka ☺

      Vymazat
  2. Ráda jsem si fotky prohlédla, nikdy jsem tam nebyla a dneska už bychom se tam s manželem asi nevyškrábali. Takže díky. Výlet musel být nádherný, výhledy jsou super. Zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, moc děkuji. Bylo tam krásně! ☺ Měj se moc hezky, Peťka ☺

      Vymazat
  3. Opět krásná fotoreportáž. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  4. Líbí se mi tvé pojetí Trosek, mám sice mnohé svoje, znám je i od dalších blogerek, ale ty je máš takové své. A to je origoš! Zdraví tě babka Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, moc děkuji... ☺ Já zase jezdím na výlety ráda s Tebou na Tvém blogu. ☺ Měj se krásně, Peťka ☺

      Vymazat
  5. To je nádhera. My sme boli naposledy v Košiciach v ZOO a bolo to super.

    SKINCARE OD MYAUSTRALIA.EU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a super... nějakou ZOO na jaře také navštívíme... ☺

      Vymazat
  6. Trosky znám jen z jejich podjíždění či objíždění když náhodou tudy vede cesta na nějaký zahraniční zájezd, ale nikdy mi nebylo dáno je navštívit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, takových míst mám také spoustu... ☺ Měj se krásně, Peťka ☺

      Vymazat
  7. Český ráj, Trosky, Hrubá Skála, Valdštejn, Frýdštejn, Vranov, ... krásný kraj, turistika je zde balzámem na duši, protože nabízí spoustu krásných výhledů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak... protože pocházím ze střední Moravy, dovolená mého dětství byla vždy v Jeseníkách ve velké rodinné chatě, kde jsme se střídali a potkávali s celým širokým příbuzenstvem. Mělo to své výhody i nevýhody... ☺ Teď tedy s vlastní rodinkou jezdíme po celé republice, abychom jiná, krásná místa poznali. ☺ a celý Český Ráj mi ohromně přirostl k srdci. ☺ Krásné dny přeju, Peťka ☺

      Vymazat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)