neděle 20. května 2018

DOKTOR ŽIVAGO: Boris L. Pasternak

Název: Doktor Živago
Autor: Boris L. Pasternak
Vydalo: Nakladatelství Odeon, 2003

Anotace:
Román Doktor Živago, dlouhá léta ve vlasti autora i u nás obestřený fluidem zakázaného, vyvolal rozruch a paniku hned v roce 1956, kdy jej Pasternak dopsal a nabídl k uveřejnění. Neuspěl. O rok později vyšel rusky v Itálii, zanedlouho pak italsky, anglicky, švédsky, norsky, francouzsky a německy. Roku 1958 byla spisovateli udělena Nobelova cena, kterou však byl donucen odmítnout. 
Jednotlivé části románu zachycují klíčové okamžiky života titulního hrdiny Jurije Živaga, spojené s významnými společenskými událostmi v Rusku: 1905 - ruská revoluce a stávky dělníků, první světová válka, revoluce v roce 1917, porevoluční vývoj. Jako červená nit se románem vine láska, děj je rovněž  prostoupen úvahami o smyslu života a umění. Mimořádnou roli sehrává v díle náhodná osudovost, která vstupuje do životů jednotlivých postav a vzájemně je propojuje. Podle románu byl v roce 1965 natočen úspěšný film oceněný pěti Oscary. 

.....................................

Můj pohled:
Na autorský styl pana Pasternaka jsem si musela po pravdě chvíli zvykat. Román je zalidněn obrovským množstvím postav a nějakou dobu mi trvalo, než jsem si postavy propojila a začala se v nich orientovat. Příběh mě však dostal, bavily mě rozhovory, hluboké myšlenky i popis krajiny při cestování. Součástí milostného příběhu je dějinný zlom první poloviny dvacátého století v Rusku. Je také o tehdejší společnosti, morálce, manipulaci. Asi nedokážu správně přenést své myšlenky a pocity, které ve mně ještě dlouho po přečtení románu doznívaly. Knihu jsem četla již dříve a určitě se k ní zase v brzké době vrátím. Pasternak není autorem pro každého, jeho dílo je opravdu těžké, klasicky ruské. Já mám ruskou klasickou literaturu ráda, proto mě i Doktor Živago bavil a tolik zasáhl. Knihu doporučuji k přečtení všem, kteří mají rádi detailní popis přírody kolem, hlubokomyslné úvahy a Matičku Rus... ☺


Boris L. Pasternak:
- ruský prozaik, básník a překladatel
- narozen 1890 v Moskvě, v rodině významného malíře L. Pasternaka
- v dětství projevoval hudební, výtvarné a literární nadání
- vystudoval filozofii a literaturu v Moskvě a Marburgu
- byl donucen vzdát se Nobelovy ceny za román Doktor Živago v roce 1957 (fyzicky ji dostal až v roce 1989 jeho syn)
- ve svém díle byl částečně ovlivněn futurismem a symbolismem
- byl považován za jednoho z největším meziválečných literátů
- psal také milostnou, společenskou a přírodní lyriku

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)