neděle 25. listopadu 2018

RYCHLEJI MLUVIT NEDOKÁŽU: Lauren Graham

A vás ten konec uklidnil? ☺

Název: Rychleji mluvit nedokážu
             Od Gilmorových děvčat ke Gilmorovým děvčatům (a všechno mezi tím)
Autor: Lauren Graham
Vydalo: Nakladatelství Motto, 2017


     Na vydání této knihy v češtině určitě netrpělivě čekali všichni milovníci Gilmorových děvčat. V originále byla kniha vydaná před rokem, také koncem listopadu. Měla vyjít ve stejný den, kdy internetová televize Netflix spustila nové díly Gilmorových děvčat - přesně před rokem, 25. listopadu 2016. I já, jako milovnice tohoto seriálu (ano, moje další guilty pleasure), jsem si pořídila měsíční předplatné televize Netflix, abych mohla nové díly "Gilmorek" zhlédnout. Navazující díly Gilmorových děvčat - A Year In The Life (Rok v životě) se stávají ze čtyř devadesáti minutových dílů, pojmenovaných podle ročních období, přičemž série začíná Zimou. Již dlouho před spuštěním nových dílů seriálu se na fanouškovských webech (ať už českých či (většinou) zahraničních) debatovalo především o dvou věcech: 1. s kým Rory nakonec skončí? Pro zasvěcené: S Deanem? S Jessem? S Loganem? nebo s někým úplně jiným/novým? 2. co jsou ta zprofanovaná čtyři poslední slova?

     Lauren Graham dnes působí jako herečka, spisovatelka a dokonce i producentka. Známá je především rolemi ve dvou kultovních seriálech - Gilmorových děvčatech jako matka Lorelai Gilmorová a ve Famílii, kde hraje také matku, Sarah Bravermanovou. Lauren si zahrála také v několika filmech, z nichž nejznámější jsou Santa je úchyl nebo Božský Evan, atd. Lauren je také autorkou knihy Jednoho dne, možná..., která se stala bestsellerem New York Times. Vystudovala angličtinu v bakalářském studiu na Barnard College a herectví v magisterském studiu na Southern Methodist University. Žije střídavě ve svém bytě v New Yorku a ve svém domě v Los Angeles. 

     Začátek knihy působí jako autobiografie. Herečka čtenáře provází svým dětstvím, vzpomíná na veselé zážitky a na svého tatínka, se kterým zůstala po rozvodu rodičů. S Lauren zpětně prožijeme její nesnadné začátky v New Yorku, ocitneme se sní na studiích na Barnard College a okusíme s ní také její perné herecké začátky. Lauren otevřeně popisuje svůj život bez partnera, nechápavé poznámky okolí i zřejmé důvody, které vedly k tomu, že se usadila až mnohem později než bývá zvykem. V knize se Lauren věnuje také seriálu Gilmorova děvčata. Snaží se se čtenáři projít všech sedm původních sérií ze svého úhlu pohledu. Občas si na některý díl nebo scénu přímo vzpomene a něco zajímavého se k ní dozvíme. Fanoušci, věděli jste, že oblečení Lorelai z první série GG bylo z Laurenina vlastního šatníku? Vzpomínky na nové natáčení seriálu jsou čerstvější, čtenář se dozví více informací přímo "z placu" a to především díky výňatkům z Laurenina deníku, do kterého nám bylo povoleno nahlédnout. Zápisky v deníku jsou natolik emotivní, jak emotivní jen může být návrat do "ospalého městečka" po devíti letech. Fanoušci rozumí. Kniha je doplněna o několik černobílých fotografií.

     Pokud jste vášnivým fanouškem Gilmorových děvčat, knihu si jistojistě pořídíte bez ohledu na jakoukoliv recenzi. Pokud jste milovníkem autobiografií, kniha vás také nemá čím zklamat, bohužel však ani čím překvapit. Kniha báječně popisuje Laurenino dětství, její první divadelní role na střední škole, její dospívání a také její studijní léta. Dále mi však chybí větší přehlednost a usazení. Kromě několika kapitol o Gilmorových děvčatech a Famílii se čtenář nedozví téměř nic o jiných Laureniných rolích, ať už seriálových, filmových nebo těch divadelních. Osobně bych uvítala také více fotografií v lepší kvalitě. Z tohoto pohledu hodnotím knihu jen jako lehce nadprůměrnou. Já jsem však opravdu vášnivým fanouškem Gilmorových děvčat a z tohoto úhlu pohledu jsem byla knihou víceméně zklamaná, Stejně jako novými díly seriálu. Co se původní sedmidílné série týče, nedozvěděla jsem se vůbec nic, co bych doposud nevěděla, tedy kromě již zmíněné informace o šatníku Lorelai. Naopak, co se nových dílů "Gilmorek" týče, jsem přesycená Laureninými emocemi a informacemi o neznámých jménech, které do seriálu dostala ať už jako komparz nebo postavy pro menší role. Čekala jsem nějaké zajímavé informace z natáčení, něco víc, než jsem si přečetla k seriálu v novinách a na různých webech, také více fotek z "místa činu". Chyběl mi větší vhled do seriálu, zacílení, hloubka. Místo toho jsem dostala povrchní povídání o lidech, kteří se na natáčení "mihli". 

     Pokud toho mohu využít, bez spoileru bych také ráda napsala své zklamání nad novými díly seriálu. Vrátit se do Stars Hollow bylo skvělé, místo se mi moc líbí a mám to tam moc ráda. Bylo prima vidět "staré známé" tváře, i když o téměř deset let starší - je to jako potkat starého spolužáka po dlouhé době. Bohužel, v seriálu mělo všechno punc vzpomínek na staré časy. Mě zajímal vývoj postav, kam za těch několik let odloučení došly? Ale jako bych všechno už kdysi dávno viděla. Autoři se snažili ukázat (nebo dokázat?), že všechno je jako dřív, jenže opakovaný vtip už prostě není vtipem. Nečekalo na mě nic nového. A popravdě mě postava Rory, které jsem si pro její racionální uvažování a jisté životní směřování vždycky vážila, vážně zklamala. Kam se poděla ta prima holka, která toho toužila tolik poznat, tolik procestovat a pracovat pro nejlepší noviny světa? Na druhou stranu postava Lorelai mě trochu uklidnila. Máma konečně našla samu sebe. Konec série není vůbec špatný. Sice jsem jej nečekala, ale dojal mě (píši o těch posledních čtyřech slovech). Nakonec použiji znovu větu z Laurenina deníku: "A vás ten konec uklidnil?" Mě ano, stačí. Kruh se uzavřel. Další sérii už prosím nenatáčejte. 

A co vy? Jste milovníky GG? Viděli jste novou sérii? 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)