pátek 27. října 2017

Rosa Coeli...

a výlet do Dolních Kounic...
... předpovědi hlásili, že je to poslední den toho překrásného babího léta, využili jsme jej beze zbytku... dopoledne na výletě, odpoledne neúnavnou prací na zahrádce...

... Dolní Kounice jsou městem patřícím do Jihomoravského kraje, rozkládajícím se na řece Jihlavě na okraji Bobravské vrchoviny - zhruba 25 km jihozápadním směrem od Brna. Ve městě najdete spoustu křesťanských a židovských památek. Pěstuje se zde víno a ovoce. Jde o vinařskou obec ve Znojemské vinařské podoblasti. Město je členem Mikroregionu Ivančicko...


... městečko, které jsme si dlouhou procházkou prošli, mě zcela uchvátilo množstvím krásných "prvorepublikových" vilek, ze kterých jsem byla naprosto nadšená... škoda jen, že se jich většina ukrývá v kopcích za stromy... celé městečko je takové "schované"... a řekou rozdělené na dvě části. Na vršcích malých kopečků jsou postavené "velkodomy", ke kterým se dostanete jen po příjezdové cestě, velmi často ohraničené plotem s kamerou... (skoro jako v BH, jen palmy chybí ☺)... umístění tohoto malebného městečka je dokonalé, v duchu jsem se vracela k prvním osadníkům, kteří museli být zcela nadšení tím, jaké místo si k vytvoření osady našli... ☺

... netuším, proč jsem si k výletu vybrala zrovna toto město (využili jsme toho, že má tatínek dovolenou a vyrazili na rodinný výlet prozkoumávat okolí), lákalo mě k návštěvě již delší dobu... jeli jsme však mimo sezónu, tudíž jak zámek, tak zřícenina kláštera byly již zavřené... město má však svou nezaměnitelnou energii i tak, jelikož jsem se z výletu vrátila plná energie, nadšená a spokojená, jako už dlouho ne a to se přitom nic zvláštního nedělo, jen jsme se procházeli... 

... starý mlýn...

... dům, který mne naprosto okouzlil...

... v dálce na kopci zámek...

... na dalším kopci kaplička...

... procházkou kolem řeky Jihlavy...




... starou uličkou ke kostelu...



... místo, které se mi stalo energickou "bombou"...










... zařekla jsem se, že o tomto domě musím zjistit víc... ☺
... velká škoda, že dům zatím velmi chátrá... je opravdu nádherný...

... Dolní Kounice jsou ale známé především díky zřícenině kláštera premonstrátek Rosa coeli (z latiny Růže nebes)... areál kláštera, zřícenina klášterního kostela a barokní rezidence je chráněna jako kulturní památka České republiky...
... klášter byl založen v roce 1181 moravským velmožem Vilémem, který se spojil s želivskými premonstráty, v čele kláštera stál převor, později probošt... Ve druhé polovině 14. století byl postupně postaven gotický klášterní kostel, ke kterému patří také kvadratura s rajským dvorem. Současně byl také postaven klášterní hrad na blízkém návrší. Klášter byl těmito rozsáhlými stavbami zcela zadlužen... Uvádí se, že za husitských válek byl klášter vypálen, ale tato informace není nikde doložena... V 16. století přišla velká krize a konvent zcela zanikl... Pustý klášter byl ponechán vlastnímu osudu až do roku 1622, kdy jej drželi Ditrichštejnové... V roce 1703 překazil obnovení kláštera požár... V roce 1926 vznikl Komitét pro záchranu památek v Dolních Kounicích a začaly základní zabezpečovací a restaurátorské práce... Dnes vlastní areál kláštera s kostelem brněnské biskupství, provozovatelem je Městský úřad Dolní Kounice...











Škoda, že nás nenapadlo vydat se na výlet v létě... jak zámek, tak klášter by byly otevřené... takto nám musel stačil pohled z dálky, k zámku jsme se nedostali vůbec... nám to však nevadí, v létě podnikneme výlet znovu, alespoň se máme zase na co těšit... a já se už teď těším opravdu MOC! ☺

3 komentáře:

  1. Krásná procházka. O Klášteru Rosa coeli jsem četla před pár dny u Helenky na blogu a moc se mi líbil. Věřím, že se sem jednou také podíváme.
    Peťko, přeji krásný večer. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, moc děkuji... je to opravdu krásné místo plné energie, bylo mi tam dobře, jako už dlouho ne... Návštěvu však doporučuji opravdu až v sezóně! :)
      Pěkné podzimní dny přeji,
      Peťka :)

      Vymazat
  2. Peťi, tak mne napadlo zase po delší době prostudovat tvůj blog a koukám na vilu, co jsi na výletě nafotila....to je nádherný dům, vždycky mi rve srdce, když něco tak krásného chátrá. Sice mám moderní dům, protože i moderní architektura mne baví, ale kdybych si mohla vybrat...vždycky bych si vybrala takto krásný starý dům...Worick

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)