pátek 8. května 2020

PÁN PRSTENŮ: John Ronald Reuel Tolkien

A jaký je NÁŠ svět?


Název: Pán prstenů 
             1. díl: Společenstvo prstenu
             2. díl: Dvě věže
             3. díl: Návrat krále
Autor: John Ronald Reuel Tolkien
Vydalo: Tympanum, 2015 jako audioknihu



     Upřímně si myslím, že psát cokoliv o geniální trilogii Pána prstenů, ať už jste knihy četli, poslouchali audioknihy nebo sledovali filmové zpracování, je naprosto zbytečné. Pána prstenů přeci znají téměř úplně všichni. Moje cesta k Hobitům, Elfům, Trpaslíkům a dalším obyvatelům dávné Středozemě byla delší, ale moje nadšení teď, když proběhlo správné načasování našeho setkání, je neutuchající! ☺ Zůstává mi téměř rozum stát nad genialitou autora. Jak dokázal tak dopodrobna celý svůj fantazijní svět popsat? Nechybí odpověď na jedinou otázku. A bez legrace, já ten svět zbožňuji a nechápu, proč jsem tolik odolávala... Vlastně chápu... jsem nyní velmi šťastná, že mě ten "humbuk" kolem tří tříhodinových filmů Pána prstenů minul!!! A víte proč? Protože bych už zřejmě nikdy nečetla (neposlouchala) knihy a to by byla veliká škoda!!!

     Nebudu se ve své recenzi zabývat obsahem. Myslím, že ten je všem známý. Ve zkratce: Mladý Hobit Frodo si poklidně žije v Kraji (oblasti tehdejší Středozemě), když mu jeho strýc Bilbo předá v dědictví tzv. "danajský" dar. Prsten, jehož sílu nezná ani Frodo, ani samotný Bilbo. Osud se rozběhne. Je nutno se prstenu zbavit, protože v sobě nese zlo a nadmíru moci. V prvním díle trilogie jsme svědky vzniku Společenstva prstenu, skupiny devíti, kteří odhodlaně jdou za jediným cílem, přemoci zlo a zničit prsten, což je možné jedině na nepřátelském území v místě, kde prsten vznikl. Druhý díl popisuje osudy jednotlivců a jejich další putování. Třetím dílem osudy celé Středozemě vrcholí...

     Já osobně jsem využila předvánočních velkých slev na Audiotéce a koupila si trilogii za úžasnou cenu 200,- Kč. Chtěla jsem také vědět, proč jsou z Pána prstenů všichni tak paf... ☺ Celých šedesát hodin poslechu mi zabralo zhruba týden a půl, občas jsem poslouchala i v době, kdy jsem neměla a nemohla jsem se dočkat, až budu poslouchat dál. Aleš Procházka, který knihu četl, je opravdu mistr slova a já mu tímto skládám velikou poklonu. Určitě je to i jeho dílem, že jsem se do příběhu dokázala přenést a maximálně si ho užít. Díky! Našla jsem další literární klenot! Všechny tři díly Pána prstenů, jakmile knihy seženu, stanou na čestných místech mojí knihovny, protože se právem zařadily mezi to nejlepší, co jsem kdy četla (slyšela).

     Asi není divu žádnému čtenáři, že jsem filmovým zpracováním trochu zklamaná. Ačkoliv i na film musím hýřit samými superlativy, je krásně zpracovaný, ve všech detailech dokonalý na rok, ve kterém vznikl. Na můj vkus má děj moc rychlý spád (také oproti knize), chybí mi v něm dovysvětlení spousty věcí. A taky mě (jako vždycky) trošku mrzí pozměněná dějová linie. Ale i tak bych filmové zpracování hodnotila pěti hvězdami z pěti a všem bych jej doporučila, to rozhodně. Já už jsem prostě asi zmlsaný čtenář! ☺☺☺

     J. R. R. Tolkien je pseudonym anglického filosofa, prozaika a literárního kritika, který se narodil v Jižní Africe, po smrti otce se však s matkou přestěhoval do Británie. Vystudoval staroanglický jazyk na univerzitě v Oxfordu a během svého života vydal spoustu odborných literárně historických studií a menších pohádkových příběhů. Proslavil jej však až pohádkově psaný Hobit, na který navázal dále Pánem Prstenů. Tolkienova díla těží z jeho skvělé znalosti starogermánské a keltské mytologie.

          K tomuto velkolepému dílu mě napadá každou chvíli nějaký nový poznatek, o který bych se chtěla podělit. Nese v sobě ohromné poselství. Pane Tolkiene, jste génius! ☺♥

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)