pondělí 11. května 2020

SEVERSKÁ MYTOLOGIE: Neil Gaiman

Název: Severská mytologie
Autor: Neil Gaiman
Vydal: Argo, 2017


     Od doby, co jsem zamilovaná do knih od Tolkiena, jsem si chtěla přečíst více o severské mytologii, z níž pan Tolkien ve svém díle tolik čerpal. Naproti mi přišel další věhlasný autor, Neil Gaiman, se svou knihou Severská mytologie. Gaiman se na 250 stranách snaží běžnému čtenáři přiblížit alespoň základy spletitých a leckdy hodně drsných vazeb mezi severskými bohy. Kniha je vhodná pro laiky, kteří se s tímto či podobným tématem setkávají poprvé a nemají ještě přílišné povědomí o tom, jak to na severu původně bylo. Ano, všichni známe Thora a jeho kladivo, slyšeli jsme o Ódinovi, Freye a Lokim. Ale jak byli spřízněni, kdo byl jak drsný, komu se dalo věřit a komu nikoliv a další základní informace se dozvíme právě v příbězích popsaných v této knize. 

     Upřímně, když jsem knihu přečetla poprvé, zůstal mi v hlavě především velký chaos a stejně jsem si polovinu informací vůbec nepamatovala. Kniha je však psána čtivě a přečtete ji tak rychle, že vás konec vyloženě zaskočí. Příběhy na sebe sice částečně navazují, ale každý příběh patří jinému představiteli mytologie. Knihu však rozhodně nedoporučuji "fajnšmekrům" a znalcům. Popis některých mytických osobností mi někdy přišel tak plochý, až jsem neměla důvod si je nějakým způsobem zažít a pro co oblíbit a proč zapamatovat. To mě na knize vážně mrzí. Uznávám však, že zjednodušit a popsat severní mýty tak, aby je neznalec jako já pochopil, byla pro Gaimana určitě velká výzva, se kterou se statečně a se ctí porval. 

     Jste-li severní mytologií nepolíbeni a rádi byste tímto směrem rozšířili své obzory, sáhnutím po této knize rozhodně neprohloupíte. Pokud však čekáte hluboký vhled do duše mytickým postavám, není kniha určena pro vás... V budoucnu se chystám na knihu Soumrak bohů, jejíž autorkou je naše přední nordistka Helena Kadečková. Ta staroseverské mýty a báje převyprávěla o něco výpravnější a ucelenější formou, jak praví anotace. Určitě nebude chybou si obzory rozšířit a na Gaimana navázat.
  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)