úterý 1. ledna 2019

PUSTINA - miniseriál (WASTELAND pro festival v Torontě): Štěpán Hulík

Název: Pustina - miniseriál (Wasteland pro festival v Torontě)

Autor scénáře: Štěpán Hulík

Režie: Ivan Zachariáš, Alice Nellis

Natočeno pro HBO Europe



Anotace:

Dramatický příběh začíná událostí, která změní život všem členům semknuté vesnické komunity v severních Čechách.

Když se starostka Pustiny, Hana Sikorová, ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti, která se chce dostat k velkým zásobám hnědého uhlí a nabídnout obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů, zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři Hanu po letech mírumilovného soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář.


.........................................


Musím poctivě napsat, že mě seriál zcela pohltil... obětovala jsem i spánek, abych to celé dokoukala. Jsem ráda, že jsem všech osm dílů mohla zhlédnout najednou, protože čekat každý týden na jeden díl, by mě asi připravilo o ten správný prožitek, adrenalin a všechny najednou prožité emoce. Nejsem nijak velký filmový nadšenec, několik zásadních filmů jsem viděla, ale dávám raději přednost knize před filmem (i když existuje několik (na prstech jedné ruky spočitatelných) výjimek). Pustina však v sobě skrývá krimi zápletku dohromady s lidskými osudy a rodinnými dramaty a psychodramata mě vždycky osloví. Navíc, příběh okořeněný prostředím "pasťáku" je mi z nějakého důvodu blízký, už kvůli mé původní profesi. 


Přestože jsem až do poslední chvíle doopravdy netušila, kdo za zmizením čtrnáctileté Míši vlastně stojí, už od třetího dílu jsem měla v hlavě načrtnuté čtyři linie, kterými by se seriál mohl ubírat. Jedna z mých domněnek se potvrdila, i když důvody dívčina zmizení byly jiné, než jsem předpokládala. Možná za těmi pohnutkami stály mnou myšlené důvody, ale v seriálu to nebylo do takové hloubky rozvedeno. Nicméně série byla natočená tak bravurně, že i já sama jsem o svých nápadech pochybovala a v některých chvílích jsem ze zmizení obviňovala kde koho, dokonce i mírumilovného manžela místní hospodské. 


Velice ráda bych vyzvedla herecké výkony. Bezkonkurenční postava otce rodiny Sikorových ztvárněná nezapomenutelným Jardou Duškem neměla chybu. Stavím ho ve svém žebříčku na nejvyšší místo společně s do této doby nepřekonatelným panem Kodetem v Pelíšcích. Hanu Sikorovou bravurně zahrála Zuzana Stivínová, výborně hráli i staří známí Eva Holubová, Miroslav Vladyka i mladí známí včele s Eliškou Křenkovou, Janem Cinou a dalšími. Výborně svou roli zahrál i "Pásek" alias Oskar Hes, překvapením byl Leoš Noha v roli vyšetřujícího, kterému jsem ve tváři nevyčetla ani náznak toho, co bude následovat.


Na závěr bych ráda dodala, že v celé sérii se kolem hlavního příběhu ve spirále točí ještě několik dalších linií, které jsou zdánlivě nepropojené, ale často se prolnou nebo protnou. Všechno souvisí se vším. Pokud se vám zdá prostředí "pasťáku" syrové, pak vězte, že je to realita. Osobně si myslím, že prostředí, jak bylo v nápravném ústavu vyobrazené, odpovídá prostředí, ve kterém se pohybuje spousta "dětí ulice" ve velkých městech, není to jen výsada "pasťáků". Jeden se nestačí v patnácti rozkoukat a už v tom jede, potom je zatraceně těžké z kolotoče vystoupit. Nehledě na to, že se o vás stejně nikdo tolik nezajímá.


Minimálně tisíckrát mě během sledování napadalo, že něco takového bych jako matka nikdy nechtěla zažít a že musím dělat všechno proto, abych svým dětem rozuměla a neztratila s nimi "kontakt". Snad poprvé jsem si uvědomila, že není v rodičovské moci dítě od všeho uchránit a stačí maličkost a rodič je úplně mimo hru... 


Po zhlédnutí seriálu jsem nepociťovala smutek nebo depresi (jak mě předem varoval manžel), možná spíš hořkost, kam až může situace vést, když nikdo nemá zájem rozkrývat svoje slabá místa...


Napadla mě jen jedna malá výtka k celému seriálu... napadla mě ale až s denním zpožděním. Vůbec nechápu, že na tu poslední, správnou, stopu po zmizelé (nevím, jak to jinak napsat, abych nic neprozradila), přišel jako první její otec společně se mnou (☺) a ne policie... to mi přijde jako blbost, že by to jen tak zabalili a dál se tímto směrem nevydali... Co myslíte vy, co už máte zhlédnuto?


DOPORUČUJI zhlédnutí všem a přeji pěknou podívanou... :) Podle mě zatím česká média lepší seriál nenatočila! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)