úterý 1. ledna 2019

PÝCHA A PŘEDSUDEK: Jane Austen

Název: Pýcha a předsudek

Autor: Jane Austen

Vydalo: Nakladatelství Rozmluvy, 2008



Anotace:

Klasický román z prostředí zámožných středních vrstev na anglickém venkově na konci 18. a počátku 19. století.

Autorka líčí klidný a ničím nerušený život, všední radosti, zábavy a starosti. Rodinný klid bývá narušen zejména tehdy, když jsou v rodině dcery a na obzoru se objeví možný ženich. Vdavky jsou pro ženu v této době jedinou možností zaopatření a proto je nutné důmyslné splétání sítí kolem kandidáta ženitby. Autorka dává svému románu ironický podtext.


Další, naprosto vyčerpávající, recenze vydala Literární kavárna nakladatelství Bux a podrobnou recenzi najdete také na Klubu knihomolů.


.....................................................


Můj dojem:

Myslím, že k těm vyčerpávajícím recenzím už není co dodat, jen bych se opakovala, proto přidám jen několik svých vlastních postřehů. Nikdy jsem romány s tímto naladěním nevyhledávala, proto jsem se ke knize dostala až před pěti lety, při studiu anglické literatury, kde jsem měla napsat několika stránkovou esej na téma rozdíl v pojetí knihy a filmu (toho momentálně nejnovějšího zpracování). Jsem šťastná, že jsem začala knihou, která mě naprosto dostala. Líbí se mi humor, bystré úsudky a všechny ty lehce ironické komentáře, které se v knize vyskytují. Navíc, naprosto detailní popis prostředí mi úplně učaroval, mohla jsem si nádherně představovat místa, kde se děj odehrával. A že mám skvělou představivost! Právě díky tomu mě zřejmě filmové zpracování naprosto zklamalo. Horko těžko jsem film dokoukala. Vlastně doposud nechápu, jak se filmové zpracování může někomu líbit (ale samozřejmě různost našich názorů toleruji). Zásadní (pro mě) problém vidím v tom, že kniha je vrcholným dílem klasicismu, zatímco filmové zpracování odpovídá spíše romantismu, který mi není tolik blízký (mlha, zarostlé až zpustlé zahrady, opakování slov třikrát, atd.). Nicméně toto mě vedlo k dalšímu hledání jiného zpracování, které klasicismu spíše odpovídá (pro mě to znamenalo, že bude opravdu blíže mým představám)... A HLE...NAŠLA JSEM... šesti dílnou adaptaci BBC z roku 1995 (možno stáhnout tady), která naprosto předčila mé očekávání a já poprvé musím říct, že film předčil knihu - je to samozřejmě jen můj dojem, každý to může vidět jinak. Ale ta místa, kde se děj odehrává, jsou stejně tak krásná, jak jsem si vysnila v představách při čtení knížky. Velice mě oslovilo Pemberley, které chci od té doby navštívit (je to anglický Lyme Park v Peak Districtu - po zhlédnutí série jsem všechna místa na netu hledala). V hlavní roli hraje můj oblíbený Colin Firth pana Darcyho, a hraje ho na můj vkus fakt dobře... obdivovala jsem propracovanost tehdejších kočárů a prostě z této adaptace jsem nadšená, takže pokud se vám Pýcha a předsudek také líbí a chcete lepší zpracování než jen hodinovou filmovou náhražku, doporučuji úžasnou adaptaci BBC! :)


....................................................


The Bennet's family consists of Mr. Bennet, the gentleman with sarcastic sense of humour who pemanently twits his wife, Mrs. Bennet, about different things, and five daughters. Mrs. Bennet is a noisy woman who is not very clever, without education and good manners. Her only desire is to marry all her daughters to handsome, respectable and wealthy men. Two elder daughters are very pretty and clever. The second eldest, Elisabeth, is my favourite character in this story. The two youngest girls are "the most stupid girls in Britain" as their father said. They are not educated, without good manners, they like only balls and dancing, fashion, chasing the soldiers and nothing more. The youngest daughter, Lydia, was even so harmufl for her family that she almost destroyed the respect and seriousness of other girls.

Since my childhood I have never read love story books. I preferred war facts, bographies and non fictional literature. It took me the month to start reading this book. When I started on Friday evening, I was not able to stop and I was reading the whole night till the end of the book. I was enthusiastic and very happy that I was compelled to read it. I enjoyed the story, admired the detailed description of the characters as if they were very familiar to me. My adulation is connected with the amazing picturesque description of the nature. I should have admitted reading the story over and over again.

When I watched the film, I was very disappointed with it. I was looking forward to listening to the conversation between Elisabeth and Mr. Darcy, visiting the wonderful nature around Rosings Park and Pemberley in the movie. In the film there were a lot of romantic features - beautiful nature from the window, staying and reading the letter on the cliff, etc. I was able to see some gothic elements there as staying in the rain, mist in dramatic situations, saying "I love you" for three times. Nevertheless, I felt a lack of the kindest dialogues. The beauties of the nature were more wonderful in my imagination than in the movie. From my perspective the movie was nice, the main protagonists were good-looking actors but I was not able to overcome my disappointment of the dialogue's reduction.

My enthusiasm appeared again when I bought the six-part adaptation of Pride and Prejudice from the year 1995 (BBC) on DVDs. First, the object of my interest was the main protagonist I must admit. Colin Firth has been one of my favourite actors since my teenage. I cannot express my feelings from this adaptation. I love places, the beautiful nature, Pemberley and its surroundings, other mansions. I found my best series for the free days when I am tired or sad. Thank you for compelling me to read this book. These days when I find free time I read other books from Jane Austen. I would like to compare the style of writing and my feelings during the reading with Pride and Prejudice. 



Jane Austen:

Byla to anglická spisovatelka, představitelka tak zvaného rodinného románu. Ve svých dílech obvykle zachycovala život venkovských vyšších vrstev. Hlavními postavami jejich děl bývají inteligentní, morálně silné hrdinky, které ostře kontrastují s pošetilostí svého okolí.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za návštěvu mého blogu a za váš čas... :)
Pěkný den,
Peťka :)